Tuesday 19 November 2013

::: Isu 2 Kenaikan Gaji Tahunan :::

Hohohoho....arini, semalam dan untuk 2 minggu akan datang jadual ku sangat sibuk coz partner seangkatan sedang berkursus 2 minggu..so aku kena back up / cover kerja2 yang dulunya aku buat sendri..Tapi atas keprihatinan bos, mereka telah mencari partner untuk aku supaya workload aku tidak la terbeban sangat..orang cakap boleh la nak bernafas dengan sempurna...kalo tak nak curi nafas pun payah..hehehe...perumpamaan yang ntah hape2 kan?..hehehe..

Sekarang ni seperti yang penah aku cerita dulu..aku sibuk tgk gaji staf2 untuk persediaan bonus Januari 2014 nanti...dalam masa sama JPA plak dah keluarkan jadual gaji yang baru dan membatalkan jadual gaji yang lama..

Adakah situasi anda seperti gambaran di atas?atau sebaliknya?atau seadil2nya?
Secara kasarnya aku tgk gaji minimum yang dulunya ade 2 tempat perpuluhan tapi skang telah dibundarkan (so lebih mudah untuk org yang kejenye buat/kire gaji - macam aku le tu huhu)..Actually seronok tgk angka2 ni especially bile angka2 yang besar2 tu..mule le berangan "kalo la gaji aku banyak ni" hehehe

Selain itu, awal tahun aritu Kerajaan dah naikkan gaji maksimum sebanyak 3 Kenaikan Gaji Tahunan (KGT) untuk selesaikan org2 yang dah lama kat tangga gaji maksimum..Melalui pekeliling yang baru ni sekali lagi Kerajaan telah manambah baik jadual gaji tu dengan membuat penambahan lagi sebanyak 2 KGT..So mase heboh pasal opsyen2 aritu..ade yg kate akan dapat 2 KGT bile stuju opsyen..Opppsss!!! so di sini aku nak perbetulkan pemahaman tu...yg dimaksudkan kenaikan 2 KGT tu adalah untuk pekeliling gaji ni ---> PP 36/2013 Korang yang bekerja dgn Kerajaan/Swasta boleh tgk banyak mana la sgt gaji tu tapi kite harus bersyukur daripada xde gaji langsung kan? Sekurang2nya Kerajaan nak juga buat penambahbaikan dari semasa ke semasa daripada xbuat apa langsung! lagi makan hati tau! hehehe

Kesimpulannya pada mereka yang nak tau range gaji boleh la buat semakan pada pekeliling yang berkenaan..Ok la..aku nak sambung balik keje aku ni (menyelesaikan opsyen & perubahan gaji)..saje nak release sekejap dgn publish post ni...ape2 pun hidup kena bersyukur dengan apa yang ada & tingkatkan usaha untuk kemajuan yang lebih besar...

Daaaaa....

No comments:

Post a Comment