Monday 23 January 2017

Riwana Sizzling Yee Mee

Assalammualaikum.

Actually entry kali ini dah agak basi cuma tak berkesempatan nak buat new post hihi. Hari kejadian aku penat sangat sebab banyak betul report yang nak kena siapkan sebelum berakhirnya 2016.

Bila dah agak sibuk mood nak masak pun macam malas. So wasap mr hubby tanya dia nak masak apa hari ni. Kadang-kadang mr hubby ada masa2nya membantu juga dalam bagi idea menu2 yang nak dimasak lepas balik kerja tapi pada hari tu dia kata ikut suka aku. Adoiyai pening kepala memerah otak nak masak apa untuk makan malam nanti. Bukan apa aku ni bukan la pakar sangat bab2 masak memasak ni. Bila dah asyik2 menu itu..itu..itu..tu yang tanya mr hubby πŸ˜…πŸ˜…

Nak dijadikan rajin kak ikin (ex office matte) bagi aku cuba yee mee buatan orang melayu. Dia suruh cuba katanya sedap. Dalam sebungkus tu ada 4 keping yee mee. So terus datang idea nak masak sizzling yee mee. Masak sizzling ni kan sangat simple so aku dah decide menu makan malam hari tu adalah Riwana Sizzling Yee Mee hahaha 😁😁
Kiri tu la k.ikin..err kami bukan
hari2 make up ye. Ni gambar masa
department dinner hari tu
Nanti aku upload gambar yee mee tu. Tak jumpa plak kat mana simpan gambarnya huhu. Tak mahal pun sebungkus rm2.50. K.ikin balik raya cina ni aku pesan kat dia 2 bungkus πŸ˜†πŸ˜†

So sampai je umah solat asar dulu then chef pun menuju la ke dapur sambil dalam kepalanya membayangkan bahan2 nak buat riwana sizzling tu nanti. Riwana la sangat πŸ˜‚Lets check it out!

Bahan2:
1. Yee mee (aku rebus dulu sekejap)
2. Cili kering dalam 3 tangkai (potong dua)
3. Bawang putih (5 ulas - blender)
4. Sos tiram 2 sudu
5. Kicap manis 2 sudu
6. Kicap pekat 1 sudu
*kicap n sos tu boleh adjust kemudian ikut citarasa masing2
7. Kiub ayam 1
8. Ayam yang dihiris
9. Sawi
10. Cendawan
11. Telur sebiji
12. Tepung jagung 1 sudu (then bancuh dgn air sikit utk pekatkan kuah)
13. Minyak untuk menumis
14. Lada hitam
15. Air ikut sukatan sendiri nak banyak kuah ke sikit ke

Cara:
1. Panaskan minyak
2. Tumis bawang putih dan cili kering
3. Masukkan air
4. Masukkan sos tiram dan kicap
5. Masukkan kiub ayam
6. Masukkan sayur dan cendawan
7. masukkan lada hitam
8. Masukkan tepung jagung
9. Masukkan yee mee
10. Akhir sekali masukkan telur
*garam ikut suka nak masuk ke tak sebab kiub & kicap tu pun dah secukup rasa dah
11. Siap untuk dihidang

Kalau kat kedai kan diaorang pakai hot plate. Aku takde hot plate so untuk kuah aku masak dalam kuali then kuah dah masak aku transfer kuah dalam non stick pan. Sebab apa non stick pan?sebab aku nak telur tu jadi macam kat kedai tu hahaha.

Inilah hasil riwana sizzling yee mee aku πŸ˜‰πŸ˜‰
Aku suka texture yee mee ni
Yee mee ni rebus sekejap je then texturenya memang lembut dan tak ada bau2 kapur tu. Pada aku memang terbaik la produk orang melayu ni! Penang mari 😊 Malam tu kami 4 beranak kekenyangan. Alhamdulillah. Terima kasih Allah. Terima kasih k.ikin tolong memudahkan urusan saya di dapur pada hari tu. Luv u πŸ˜™

Daaaa...

No comments:

Post a Comment