Wednesday 30 October 2013

::: Bajet 2014 :::



Wahhhhh....semua orang ternanti2 bajet 2014 ni especially yang keje Kerajaan la kan...hehehe..so 25 Oktober 2013 yang lalu telah terungkai la segala desas desus gosip2 pasal bajet ni...Yang pasti ramai yang tak berapa suke bile dengar gula naik 34 sen...tapi bos saya cakap "bukan gula naik tapi Kerajaan kurangkan subsidi 34 sen" hehehe...terpulang la cara apa yang anda tafsirkan yang penting kite kena bekerja keras lagi untuk tingkatkan ekonomi keluarga kite..betul tak??hehehe

Kurangkan gula dalam makanan..tambahkan gula dalam senyuman..hehe
Emmm tapiiiiii kalo dah kerja Kerajaan usaha la banyak mana pun gaji yang diberi masih kena ikut pekeliling...melainkan kite dinaikkan pangkat la kan....tu pun kena tunggu kekosongan..huhu..Kalo swasta mungkin berpeluang untuk dinaikkan gaji atau bonus 2 ke 3 bulan kalo prestasinya sangat tip top..=)

Skim perkhidmatan yang selalu menjadi isu penjawat awam
Balik pada bajet 2014 yang PM umum baru2 ni...aku ambil maklum bahawasanya akan ada KERJA BESAR menanti tak lama lagi...huhuhu...Antaranya 81 skim perkhidmatan yang akan ditambah baik..harap2 termasuk la skim perkhidmatan aku...dengarnya november ni baru keluar pekeliling yang berkaitan...dah keluar nnt aku buat ulasan skit bagi mereka yang berminat...hehe..Hmmm dah sah2 akan sibuk..pergi sana sini dengar taklimat...tambah2 pekeliling yang dikeluarkan kena paham betul2 sebabnya kalo salah paham silap haribulan tindakan yang diambil salah & kite plak boleh diambil tindakan tatatertib atas kecuaian membuat kerja...huhu...tengok kan?betapa beratnya tanggungjawab aku seorang kuli kan?huhuhu Tapi ade jugak suara2 sumbang mengata orang kerja Kerajaan ni goyang kaki...Sangat goyang kaki tau! (tgn kat bahu mate pandang atas) hehehe...Mungkin ade...mane2 company pun xkisah la Kerajaan ke swasta ke kalo dah tabiat pekerja tu suke goyang kaki nak wat mcm ne kan?amik je la tindakan ke atas pekerja tu tol tak??? =)

Pakcik Kayoooo...emm kayo la sangat =b
Selain daripada 81 skim tu...penjawat awam akan dapat setengah bulan gaji bonus yang akan dibayar bulan Januari 2014...sekali lagi aku akan pening kepala tgk angka2 besar kecik besar kecik tu...huhu...sebagai orang yang buat kerja "kenape la PM tak bagi siap2 RM500 ke RM1k ke" tapi...sebagai penjawat awam "kenapa la PM tak bagi 2 bulan bonus ke 3 bulan bonus ke huhu" nampak tak perbezaan di situ???hehehe...sebabnye kalo bagi based on gaji aku kena kire & tgk betul2 yang semua orang akan dapat separuh daripada gaji...dah la gaji orang mcm2 kan?? tapi if bagi satu amaun yang bulat senang skit keje aku coz sume orang dapat amaun yang sama..hehehe..Tapi apa2 pun rungutan aku ni...aku tetap bersyukur dan masih ingat org yang tak bernasib baik macam kami dalam keadaan ekonomi skang ni (ceewahhh mcm ahli ekonomi plak aku ni) hahaha..padahal mase blaja kat universiti dulu subjek engineering ekonomic la paling payah sgt nak masuk dalam kepala otak ni..huhu nasib blh graduate jgk..hehehe

So kalo sesape nak tau pasal bajet 2014 ni boleh baca --->>> SINI

Daaaa...

2 comments: