Thursday 13 April 2017

Ayah dan Ibu

Assalammualaikum.

Agak lama juga aku tak update blog. Konon-kononnya tahun ni nak pastikan blog aku ni hidup. Tapi yang hado! 😒 Kadang-kadang tu baru je nak update dah anak-anak datang "membantu" so tak dapek eden nak meneruskan niat huhuhu.

Ingat lagi 5 tahun lepas masa zahra dalam perut aku dan mr hubby sembang2 apa nak anak yang bakal lahir ni nanti panggil kami berdua. Masa tu aku rasa mama dah sangat biasa dan seperti dah menjadi trend panggilan mama tu. Mr hubby pula cakap nak panggil papa macam tak sesuai je dengan dia sebab dia rasa papa tu sesuai untuk orang yang ada2 hehehehe. Mummy dan daddy pula kami rasa macam kebaratan sangat bila nak dibandingkan dengan life style kami yang sangat kampung ini 😊

Mak dan abah memang tiada dalam list sebab kami berdua panggil emak & ayah masing-masing memang MAK dan ABAH 😆😆😆 so aku bagitahu mr hubby aku nak anak kami panggil aku IBU. Sebab masa tu aku rasa ibu tu sangat jarang digunakan. Lagi satu aku rasa ibu tu macam sangat lembut orangnya dan memang 100% sifat keibuan tu ada. Poyo je aku ni kan?😂😂😂 Mr hubby pula dia kata kalau aku dah ibu dia patut AYAH. Pada dia gelaran ibu tu sangat sesuai dipadankan dengan ayah. Seolah-olah mcm peribahasa duduk sama rendah berdiri sama tinggi ceeewahhh hahahahaha

Momen paling indah bila anak kita pertama kali panggil kita "Ibu". Tapi zahra pandai sebut ayah dulu. Dah lama sikit baru dia boleh panggil ibu itu pun hujung-hujung je "bu..bu..bu" so sweet 😍😍😍 Daris masih belum boleh panggil kami. Dia tau "ma..ma..ma.." je hehehe. Kalau kat dalam drama-drama berlatar belakangkan kampung kebanyakannya memang watak ibu atau ayah. Kalau yang bandar tak mama papa mesti mummy daddy. Umi dan walid pula untuk watak keluarga yang berlatarbelakangkan ilmu agama yang tinggi. Betul tak?tak semua cuma kebanyakkannya la ☺ Jadinya bila zahra tengok pelakon-pelakon dalam tu jadi ibu dia akan cakap "ibu...dalam tv tu pun ibu kan" aku sengih je la bile tengok pelakon ibu tu cun. Bila kena pelakon yang agak berusia cepat je aku jawab "tapi ibu lagi cantik kan" 😁😁😁

Tadi lepas zahra solat maghrib (paham-paham la gaya budak 4 tahun solat macam mana kan 😃) Dia bawak white board kecil dia dan datang kat aku dan mr hubby. Masa tu kami berdua atas katil borak-borak. Lepas tu zahra cakap "ibu..ibu peluk ayah. Kakak nak lukis gambar ibu peluk ayah" then aku pum cakap ok terus peluk mr hubby 😘😘😘 Bila dah siap inilah hasilnya 😅😅😅😅
Agak-agak boleh setanding Leonardo Da Vinci tak?
Lepas tengok lukisan tu berlaku la dialog di bawah:

Kakak : ibu tengok la kakak lukis ibu peluk ayah

Ibu : ok..tapi mana satu ayah mana satu ibu?

Kakak : ayah ni (sambil tunjuk lukisan yang kecik) ibu ni (lukisan yang besar)

Ibu : kenapa gambar ibu besar gambar ayah kecik pulak?

Kakak : ye la...ibu kan gemuk ayah kurus  (dengan mimik muka yang agak slumber je)

Ibu : speechless (sambil jeling ayah di sebelah)

Ayah : (sengih macam kerang busuk)

Alahai anak. Betapa jujurnya kata-kata anak ni. Takpe kakak tunggu satu hari nanti ibu pasti kurus!

Tips : kalau korang rasa korang nak tau korang ni kurus atau gemuk cuba tanya anak kecil. Tapi sebelum tanya pastikan korang dah bersedia dari segi fizikal dan mental untuk menerima bakal jawapan tu nanti 😉😉😉

Daaaa....

No comments:

Post a Comment