Tuesday 16 October 2012

::: Placenta Previa :::

Selamat pagi semua...

Minggu ni kandungan aku nak masuk 16 minggu yg bersamaan dgn 4 bulan...tapi last week pergi scan and Dr. Nabila bagitahu baby kurang seminggu dari perkiraan yang sebenar...and yang buatkan aku sangat rase klakar bile tgk baby kat dalam skrin tu terlompat2 and terlantun2 badannya...agaknya lapar kut coz masa tu kul 12.00 pm lebih and aku tak breakfast lagi...huhuhu

Mula-mula rase hepi then bila Dr bagitahu yang uri (placenta) aku tu di kedudukan bawah amatlah menakutkan...aku sebenarnya tak tau pun ape bahayanya uri di bawah tapi bila Dr bagitahu suruh aku berhati2 tu yang buat aku tibe2 mood berubah kepada cuak...huhuhu...So balik tu aku pun bukak internet and wat research skit pasal uri di bawah ni...And di bawah ni aku nak share dgn korang2 sekiranya mengalami situasi yg sama mcm aku..

Plancenta (biasa kite panggil uri) adalah organ yang terdapat di dalam rahim wanita hamil dan bertanggungjawab membawa oksigen dan nutrisi daripada ibu kepada bayinya. Kedudukan uri yang normal apabila ia berada di tengah atau di bahagian atas rahim. Ini bermakna ia jauh daripada kawasan bayi sepatutnya keluar dari rahim. Uri di kedudukan bawah pula berada di kawasan bawah rahim, menutup ruang laluan bayi (pintu rahim) semasa kelahiran. Ini seterusnya akan memberikan komplikasi semasa proses bersalin.

Ia bukanlah sesuatu yang jarang ditemui di awal kehamilan kerana 20 peratus daripada uri berada di bawah pada awalnya, tetapi apabila kandungan berusia melebihi 28 minggu, kebanyakan uri sudah tertarik ke atas oleh rahim yang semakin membesar dan cuma lima peratus yang masih berada pada bahagian bawah rahim. Jika uri ini masih kekal di bawah, keadaan ini dipanggil Placenta Previa (PP).
 
Sekiranya uri anda masih di bawah selepas kandungan 28 minggu, tidak banyak yang anda boleh buat untuk menaikkannya. ke atas. Rawatan pula bergantung kepada tahap PP tersebut, sama ada ia menutup keseluruhan laluan bayi (pintu rahim) atau separuh sahaja. Tahap keseriusan dibahagikan kepada empat jenis iaitu uri berada di kedudukan bawah tanpa menutup pintu rahim, uri berada di bahagian rahim dan di pintu rahim, uri menutupi sebahagian pintu rahim dan uri menutup keseluruhan pintu rahim.
So aku berharap sangat yang uri ni akan naik juga ke atas..Aku ade jugak tanya membe2 petua nak naikkan uri ke atas..so adalah yang bagi cadangan ibu/ayah gosok2 perut and bercakap dgn baby mintak tolong die naikkan uri tu..Ada jugak yang bagi pendapat pergi berurut tapi ada pihak plak cakap salah urut takut tali pusat terbelit kat baby plak...hmmm ntahlah...aku hanya mampu berdoa semoga segalanya selamat dan normal...

Daaa....(mode: risau+takut)

No comments:

Post a Comment